Renault 40 lat temu wystartowało w Formule 1. Teraz wprowadza na rynek... żółty czajnik!

14lipca2017

Łukasz Kuźmiuk

Renault 40 lat temu wystartowało w Formule 1. Teraz wprowadza na rynek... żółty czajnik! Fot. Renault
Reklama

Przygoda Renault z Formułą 1 rozpoczęła się w 1975 roku, kiedy to Renault  zdecydowało o dołączeniu do królowej motorsportu, ale pierwszy bolid francuskiej marki, RS01, wystartował w wyścigu w 1977 roku. Dla ówczesnego kierownictwa Renault start w Formule 1 wiązał się z wprowadzeniem zaawansowanych technologii w zakresie silników. Po wielomiesięcznych badaniach wybrano jednostkę z turbodoładowaniem i to właśnie Renault wystawiło pierwszy w historii Formuły 1 samochód z motorem turbodoładowanym.


Przy wprowadzaniu nowej technologii pojawiły się również kłopoty techniczne i problemy z niezawodnością, co powodowało czasami konieczność wycofania się z wyścigu. RS01 w kolorach marki, głównie żółtym, a także czarnym i białym zjeżdżał do boksu, a nad nim unosił się biały dym, będący oznaką problemów z silnikiem. Ken Tyrrell, szef konkurencyjnej stajni, na widok dymiącego samochodu przejeżdżającego obok jego stanowiska żartobliwie ochrzcił RS01 mianem „The Yellow Teapot” (żółty czajnik). Wyrażenie to podchwycili członkowie jego stajni, a potem innych ekip w czasie kolejnych Grand Prix. Od tego czasu RS01 zaczęto nazywać The Yellow Teapot.

 

Reklama

Fot. Renault
Reklama

Polecane wideo

 

Renault RS01 wygrało po raz pierwszy wyścig Formuły 1 dwa lata później, podczas Grand Prix Francji w Dijon w 1979 roku. Zwycięstwo Jean-Pierre’a Jabouille’a, inżyniera i kierowcy RS01, i następne sukcesy udowodniły, że technologia turbo sprawdziła się w Formule 1. Sprawdziła się na tyle dobrze, że jednostki z turbodoładowaniem są stosowane w F1 do dziś.

 

To właśnie uczczenia swojego pierwszego bolidu F1 Renault zaprezentowało żółty czajnik, który znajdzie się na wyposażeniu restauracji „Atelier Renault” na Polach Elizejskich od września bieżącego roku. Urządzenie to zostało pokryte tym samym lakierem, który stosuje się do malowania tegorocznych bolidów F1 Renault. Chętni na zakup niecodziennego czajnika nie będą mieli łatwego zadania, bowiem powstanie zaledwie 40 egzemplarzy, a każdy z nich wyceniono na 129 euro, czyli około 540 zł. Sprzedaż ruszy we wrześniu, a zakupu będzie można dokonać bezpośrednio w „Atelier Renault” lub na stronie internetowej www.shop.atelier.renault.com.

Reklama

Polecamy również

Komentarze

Dodaj komentarz