Gdzie można legalnie ścigać się w Polsce - przegląd torów

24lipca2017

Źródło/Foto: Mat. prasowe

Gdzie można legalnie ścigać się w Polsce - przegląd torów Fot. Toyota Team Classic
Reklama

Jeszcze do niedawna w Polsce myślało się tylko o zamykaniu kolejnych torów wyścigowych, jednak jakiś czas temu trend ten odwrócił się o 180 stopni. Powstają coraz to kolejne obiekty, a niektóre z istniejących są modernizowane, co oczywiście cieszy fanów motorsportu. Oto dziesięć polskich torów, które warto odwiedzić, a warto pamiętać, że w budowie jest także Tor w Białymstoku.
 
Tor Kielce
 
To niewątpliwie jeden z najsłynniejszych torów w Polsce. Powstał w 1976 roku i w kolejnych latach był systematycznie rozbudowywany. Obecnie mała pętla ma długość 1140 m, a duża pętla - która częściowo biegnie przez drogę krajową nr 74 - ma długość 4160 m. Jednak żeby przejechać całą trasę dużej pętli trzeba zamknąć drogę łączącą Kielce z Łodzią. Na miejscu znajduje się również tor kartingowy o długości 880 m. Ciekawostką jest fakt, że różnica wysokości pomiędzy skrajnymi punktami to 60 metrów.
 
Na terenie obiektu znajduje się infrastruktura ułatwiająca organizację imprez i szkoleń. W jej skład wchodzą sale konferencyjne, hotel oraz restauracja. Jest również camping dla przyczep i pole namiotowe.

Tor Słomczyn
 
Jeden z najbardziej znanych torów w Polsce przeszedł niedawno przebudowę zyskując nową pętlę o długości ponad 1200 m. Oznacza to, że obiekt przestał być torem stricte rallycrossowym - nowa nitka jest w pełni asfaltowa. W układzie pozostał natomiast odcinek szutrowy, który podczas zawodów rallycross służy jako Joker Lap. Na obiekcie dostępne jest dwupiętrowe biuro z salą na odprawę lub szkolenie.

Przecinające się asfaltowe nitki kartingowe i samochodowe dają dużą liczbą konfiguracji obiektu i w zależności od potrzeb można na torze rozgrywać zarówno zawody dla gokartów, jak i rallycross czy super moto. Obiekt spełnia wszystkie wymogi CIK-FIA.

W przyszłości tor w Słomczynie będzie rozbudowany - pętla będzie miała długość 3 km, na której będzie możliwość rozgrywania wyścigów samochodowych.

Tor Jastrząb

Dokładnie jest to Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy "Autodrom Jastrząb", który umiejscowiony jest w Jastrzębiu pod Szydłowcem. Obiekt zajmuje obszar 21 hektarów, a do dyspozycji kierowców oddano asfaltowo-szutrowy tor szkoleniowy o łącznej długości 3500 m. Szerokość nitki trasy w najwęższym miejscu wynosi 10 m. Układ toru umożliwia ułożenia wielu konfiguracji trasy, a na miejscu znajduje się również plac manewrowy dla motocykli i samochodów.
 
W skład dodatkowej infrastruktury ułatwiającej organizację imprez motoryzacyjnych wchodzi między innymi system nagłośnienia oraz system oświetlenia obiektu umożliwiający jazdy po zmroku, a także trybuny mogące pomieścić kilka tysięcy widzów.
 
Dodatkowo na miejscu można skorzystać z płyt poślizgowych - najazdowej, prostokątnej oraz na wzniesieniu, a także okręgu poślizgowego. Na terenie obiektu znajduje się również budynek klubowy z dostępem do sali restauracyjnej, holu prezentacyjnego, sali wykładowych i sali konferencyjnej oraz pokoi hotelowych i sali przedszkolnej.

Reklama
Reklama

Polecane wideo

 
Silesia Ring
 
Obiekt został zlokalizowany w Kamieniu Śląskim, około 8 km od zjazdu z autostrady A4. Oferuje ponad 3,6 km asfaltowych tras, które mogą zostać ułożone w siedmiu konfiguracjach. Minimalna jego szerokość wynosi 12 m. Główna nitka toru liczy 3636 m i składa się z 15 zakrętów - 9 prawych i 6 lewych. Prosta startowa licząca 560 metrów ma szerokość 15 metrów. Najdłuższa prosta liczy 730 metrów. Tor zabezpieczony jest barierami energochłonnymi oraz pułapkami żwirowymi.
 
Obiekt wyposażony jest w precyzyjny pomiar czasu, a w skład infrastruktury wchodzi między innymi hangar lotniczy o powierzchni 1600 m2, hala namiotowa oraz dwie sale szkoleniowe, zaplecze kuchenne i sanitarne oraz wyposażony warsztat z kanałem rewizyjnym.
 
Tor Poznań
 
To największy i najbardziej znany tor w Polsce. Na miejscu znajduje się tor samochodowy o długości 4083 m i szerokości 12 m oraz tor kartingowy o długości 1509 m i szerokości 12 m. Ten pierwszy posiada 14 zakrętów, 11 prostych odcinków, a jego najdłuższa prosta ma 560 m. Kierunek jazdy zgodny jest ze wskazówkami zegara.
 
Obiekt powstał w 1977 roku na miejscu poligonu wojskowego. Podczas budowy wykorzystano również stare i nieużywane drogi startowe lotniska Ławica.
 
Tor Toruń
 
MotoPark znajduje się na 20-hektarowym terenie, a na jego torze rozgrywane są między innymi wyścigi, zawody w drifcie oraz szkolenia. Na miejscu znajduje się również multimedialnie wyposażona sala wykładowa i biuro obsługi.
 
Asfaltowy tor wyścigowy ma długość 1000 m, a podczas szkolenia do dyspozycji uczestników przygotowano 6 płyt poślizgowych. Dodatkowo kierowcy mogą skorzystać z toru motocyklowego do supercrossu i motorcrossu, restauracji i placu do nauki jazdy samochodem.
 
Tor Łódź
 
Ten nowoczesny obiekt daje możliwość bezpiecznej jazdy kierowcom samochodów osobowych, motocykli oraz gokartów. Składa się z 1,5 km nitki o szerokości od 8 do 12 metrów. Trasa toru ma siedemnaście zakrętów z opcją zraszania wodą i różnicą poziomów 6,5 m.

W skład infrastruktury wchodzą dwie płyty poślizgowe, budynek z salą konferencyjną i kawiarnia. Na miejscu świadczone są usługi w postaci szkoleń z zakresu poprawy techniki i bezpieczeństwa jazdy.

Tor Mikołajki
 
Został oddany do użytku w 2009 roku i zlokalizowany jest w Mikołajkach na terenie o powierzchni 15 hektarów. Powstał specjalnie z myślą o Rajdzie Polski, który właśnie w 2009 roku został włączony do cyklu WRC. Na miejscu znajduje się również baza noclegowa.
 
Tor o nawierzchni szutrowej zaprojektowany w podwójnej konfiguracji, umożliwiający równoczesny przejazd dwóch samochodów. Podczas Rajdu Polski na Torze Mikołajki rozgrywany jest Super Odcinek Specjalny, transmitowany "na żywo" w telewizji.

Motopark Ułęż
 
Obiekt znajduje się około 100 km od Warszawy i do dyspozycji odwiedzających oddano tor szkoleniowy, tor do jazdy off-road oraz tor dla motocykli. Dodatkowo na terenie motoparku można znaleźć bazę szkoleniową z profesjonalnymi instruktorami oraz zaplecze gastronomiczne.
 
Tor składa się z pasa głównego o wymiarach 1500x30 m oraz pasa bocznego o wymiarach 1500x15 m. Na miejscu znajduje się również płyta slalomowa, którą można dowolnie konfigurować oraz trzy płyty poślizgowe. Nawierzchnia jest betonowa, a długość toru to 2500 m. Najdłuższa prosta ma około pół kilometra długości.
 
Lotnisko Biała Podlaska
 
Tor znajduje się na byłym lotnisku, które w swoim czasie było jedną z większych baz wojskowych w Polsce - nie tylko pod względem powierzchni, ale również pod względem liczby znajdujących się tam maszyn. Ciekawostką jest fakt, że po zamknięciu obiektu pojawiło się wiele pomysłów na zagospodarowanie terenu. Jednym z nich było stworzenie tu niewielkiego ośrodka z torem Formuły 1 - okazało się to jednak mrzonką, której celem była wycinka lasów.
 
Obiekt ten ma jeden z najdłuższych pasów startowych w Polsce i znajduje się terenie o powierzchni ponad 300 hektarów. W zależności od konfiguracji do dyspozycji kierowców jest trasa o długości od 2000 do 3300 m o nawierzchni betonowej, asfaltowej i szutrowej. Dodatkowo na miejscu znajduje się tor treningowo - szkoleniowy o długości około 2200 m i szerokości nitki około 12-16 m.

Reklama

Polecamy również

Komentarze

Dodaj komentarz